Friday, January 31, 2014

book review: sotia din paris

hey hey :*

azi vreau sa va povestesc despre o carte ce se va bate cu siguranta pentru locul 1 la cartile anului 2014: sotia din paris, de paula mclain. auzisem foarte putine lucruri despre ea, dar m-am hotarat s-o iau de la gaudeamus. de atunci am tot amanat s-o citesc, dar habar n-aveam ce bijuterie aveam in biblioteca.

e o carte absolut incredibila, exceptionala, minunata, scrisa frumos, care te poarta prin locuri, perioade, povesti si oameni importanti. ge-ni-al!

long story short: cartea urmareste destinul lui Hadley, prima sotie a lui Ernest Hemingway. Cei doi s-au cunoscut cand Hemingway avea vreo 20 de ani si o dorinta nebuna sa se afirme. Nu era inca faimos, dar avea o personalitate magnetica, ce prevestea oarecum rolul pe care urma sa-l joace. Hadley este prototipul femeii stalp, ca sa zic asa. Il sustine in tot, se muta din tara pentru el, ii intelege obiceiurile de scris (desi presupun departare si indepartare), il consoleaza atunci cand nu este apreciat si ii incurajeaza eforturile de afirmare. Dar este si o femeie care incearca sa fie fericita, sa-si salveze casnicia, sa fie o mama buna. e mult mai mult decat simpla "sotie din paris a lui hemingway".

ce mi-a placut mie: faptul ca este un roman de dragoste, dar nu numai. e istorico-romantic, sa-i spunem asa. din ce am studiat/citit, the jazz age mi se pare un curent foarte misto in literatura americana, asadar sa-i regasesc pe hemingway, scott fitzgerald, stein, etc. intr-o singura carte, a fost un lucru extrem de fain. mi-a placut mult de hadley, mai putin de hemingway. ca de obicei, figurile mari nu ascund neaparat si mari oameni. dar in ceea ce il priveste pe el si scrierile lui, mi s-a parut foarte interesant cum reuseam sa recunosc personaje, fapte si idei care apoi s-au conturat in cartile sale. mie mi-a placut foarte foarte mult "the sun also rises" (la noi tradus ca fiesta) si cred ca 50 de pagini au fost numai intamplari care l-au inspirat pe hemingway sa scrie asta.

prin urmare, va recomand cartea cu tot dragul. clar 5/5!